تبلیغات
رسانامهر Rasanamehr - گنجینه‌ عكس‌های موزه هنرهای معاصر تهران دیدنی شد
دوشنبه 25 مهر 1390

گنجینه‌ عكس‌های موزه هنرهای معاصر تهران دیدنی شد

   نوشته شده توسط: رسانامهر    نوع مطلب :خبرهای روز ،



گنجینه‌ عكس‌های موزه هنرهای معاصر تهران دیدنی شد


نمایشگاه عكس‌های گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با مروری تحلیلی بر تاریخ عكاسی جهان در فاصله سال‌های 1838 تا دهه 70 قرن بیستم پیش روی علاقه‌مندان قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، در مراسمی كه شامگاه چهار مهر ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برپا شده بود، احسان آقایی ، دبیر اجرایی این جشنواره به نمایندگی از مدیر مركز هنرهای تجسمی به حاضران خیر مقدم گفت و عنوان كرد: از دو سال پیش اعلام كردیم كه موزه از این پس به نمایش ادواری آثار گنجینه اختصاص می‌یابد و البته آن زمان تعریف ما برگزاری نمایشگاه‌های مرسوم و معمول از گنجینه نبود.

او اضافه كرد: گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران قابلیت‌های بسیاری دارد و بیش از سه هزار اثر هنری را در بر می‌گیرد كه امكان نگرش متفاوت نسبت به آن وجود دارد.به عنوان مثال تنها در حوزه پاپ آرت بالغ بر 200 اثر در گنجینه نگهداری می‌شود كه خود می‌تواند دربرگیرنده یك نمایشگاه انفرادی باشد.

معاون موزه هنرهای معاصر تهران همچنین به ایده برپایی نمایشگاه عكس‌های گنجینه اشاره كرد و افزود: سال گذشته ایده برپایی این نمایشگاه مطرح شد و خوشحالم كه امروز شاهد افتتاح چنین مجموعه‌ای با عكس‌های متفاوت كه روند تحلیلی تاریخ عكاسی جهان را مرور می‌كند روبه‌رو شده‌ایم.

به گفته آقایی، بیش از 300 اثر از تاریخ عكاسی جهان در گنجینه موزه نگهداری می‌شود و مجموعه پیش رو با چیدمان تاریخی كه ارائه كرده می‌تواند درك تحقیقی و شخصی را در اختیار مخاطبان و به ویژه پژوهشگران هنر قرار دهد.

افشین شاهرودی ، دبیر این نمایشگاه نیز طی سخنانی بیان كرد: همانطور كه اشاره شد چیدمان این نمایشگاه سیر تحولات عكاسی را طی یك قرن به نمایش می‌گذارد. عكاسی محصول پیشرفت و تكامل هنر و تصویرسازی است كه از اولین تصاویری كه بر روی دیوارهای غار كشیده شد، شروع می‌شود و در ادامه با پیشرفت تكنولوژی و عبور از پیچ و خم‌های گرافیك و نقاشی به عكاسی می‌رسد.

این هنرمند عكاس خاطرنشان كرد: طی دوران مدرنیته این هنر در دهه‌های مختلف شاهد تحولات متعددی بود و شاید بتوان از این جهت سیر این تحولات را در چند دسته تقسیم كرد.

شاهرودی با معرفی این تقسیم‌بندی عنوان كرد: دوره اول از سال‌های 1826 تا اوایل 1850 را در بر می‌گیرد كه عكاسی به دلیل محدودیت‌های تكنیكی تنها به پرتره محدود بود، اما در دوره دوم كه از اوایل دهه 1850 تا اواخر دهه 1880 را دربرمی‌گیرد عكاسی قابلیت خود را برای ثبت مستند وقایع اجتماعی نشان داده است.

او با ارزیابی دیگر تحولات تاریخ عكاسی طی این یك قرن توضیح داد: دوره سوم از اواخر 1880 تا اواسط دهه 1920 را در بر می‌گیرد كه عكاسان به سمت ذهن‌گرایی و پیدایش نهضت پیكتوریالیسم یا همان تصویرگرایی سوق پیدا كردند و در ادامه از اواسط دهه 1920 و با بروز خشكسالی در آمریكا كم كم از این سبك دور شدند و به سمت واقع‌گرایی و یا مستندپردازی رفتند كه این روند تا جنگ جهانی دوم ادامه داشت.

دبیر نمایشگاه عكس‌های گنجینه در ادامه سخنان خود توضیح داد: در دوره پنجم كه از 1940 تا 1970 را در بر می‌گیرد شاهد تلخ كامی انسان در نتیجه وقایع ضد بشری هستیم كه منجر به شكل گیری مجدد ذهن گرایی و مكاتبی همچون سورئالیسم شد و در ادامه از اوایل دهه 1970 و با ظهور پست مدرنیسم و به دنبال آن پییشرفت فناوری و پیدایش عكاسی دیجیتال افق‌های تازه‌ای در نگرش عكاسان به وجود آمد.

او خاطر نشان كرد: در تمام این دوره‌ها می‌توان تجربه‌های عكاسانه دیگری را خارج از چارچوب‌های گفته شده سراغ گرفت لذا این تقسیم بندی كاملا دقیق نیست اما می‌تواند ما را در تحلیل تاریخی تحولات عكاسی یاری كند و این نمایشگاه در واقع طرحی كلی از سیر تحولات عكاسی را در برابر ما قرار می‌دهد كه تا اوایل دهه 70 ادامه دارد و متاسفانه جای خالی عكس‌های جدید از این دوره به بعد در گنجینه موزه احساس می‌شود كه امیدواریم مسؤولان دفترهنرهای تجسمی برای تهیه این عكس‌ها و تكمیل این آرشیو تلاش كنند.

در ادامه این مراسم با حضور جمعی از مسؤولان و عكاسان حاضر در مراسم نمایشگاه عكس گنجینه افتتاح شد.

در این مجموعه بیش از 116 اثر از حدود 70 هنرمند بین‌المللی ارائه شده است كه اولین عكس آن به اثری از ویلیام فوكس تالبوت مبتكر فرایند عكاسی نگاتیو بر می‌گردد.

همچنین در هر كدام از گالری‌های موزه‌ هنرهای معاصر تهران می‌توان بخشی از ابزار و ادوات عكاسی را كه از مجموعه محمدعلی جدید الاسلام گردآوری شده ، مشاهده كرد.

این نمایشگاه تا 13 آذر ماه سال جاری ادامه دارد.